9 Tips voor het maken van een nieuwsbrief

9 Tips voor het maken van een nieuwsbriefMijn vorige artikelen gingen over de kracht van het versturen van e-mails naar je gastenkring. Door het regelmatig versturen van een nieuwsbrief kun je interactie creëren met je gasten. E-mail is hét ideale communicatiekanaal tussen het restaurant en de restaurantbezoekers.

Belangrijker zelfs dan de sociale mediakanalen.

Het verzamelen van e-mailadressen moet zich ontwikkelen tot één van de belangrijkste prioriteiten van het restaurantpersoneel. Na het verlenen van een goede service natuurlijk.

Ik heb tot op heden geschreven over:

  1. Hoe blijf je zichtbaar bij je vaste gasten
  2. Een online relatie opbouwen met je gasten
  3. Extra omzet maken: e-mail een voormalige gast
  4. In 3 stappen een langdurige relatie opbouwen met nieuwe gasten

Het ontbrekende artikel is, waar je op moet letten bij het maken van een nieuwsbrief. Daar gaat het artikel van vandaag over: 9 Tips voor het maken van een nieuwsbrief.

Tip 1. Doel van de nieuwsbrief

Ik neem aan dat je niet zomaar random nieuwsbrieven gaat versturen maar dat je een idee hebt over het hoe en waarom.

Wanneer je duidelijke doelstelling voor ogen hebt dan kun je achteraf ook meten wat er goed of fout is gegaan zodat je verbeteringen kunt doorvoeren voor de volgende keer.

Denk ook na over het aantal keer dat je een nieuwsbrief gaat versturen. Veel horeca ondernemers versturen onregelmatig nieuwsbrieven. Ik raad je aan om tenminste 1x per maand een nieuwsbrief te versturen op dezelfde dag en tijdstip.

Ook bij het bepalen van je doelen komt je doelgroep weer om de hoek kijken. Ik ga er vanuit dat je deze in kaart hebt gebracht. Je weet inmiddels wat hun wensen en behoeften zijn en welke raakvlakken ze met je restaurant hebben.

Dus dan is het een koud kunstje om onderwerpen te verzinnen.

Tip 2. Onderwerpregel bedenken

Het belangrijkste onderdeel van je mail. Mensen bepalen op basis van het onderwerp van een mail of dat ze hem lezen of niet. Bekijk deze situatie eens door de bril van de gast, wanneer vind jij een onderwerp de moeite waard om de mail te openen. Geef in een paar woorden weer waar je mail overgaat en zorg ervoor dat het onderwerp niet langer wordt dan 50 tekens.

Tip 3. Niet jij maar de gast moet centraal staan

De inhoud die in de nieuwsbrief komt te staan moet informatief, leuk, informerend of leerzaam zijn. Mensen lezen ze wat ze interessant vinden. Wanneer je uit bent op het verkopen van je producten verlies je lezers. De nieuwsbrief moet er zijn om de wensen en behoeften van je lezers te vervullen, niet die van jezelf.

Tip 4. Subtitels en illustraties

Subtitels is fijn voor mensen die snel door je nieuwsbrief willen scannen. Zorg dat je bondige en to-the-point teksten hebt zodat de content scanbaar is. Het toevoegen van afbeeldingen zorgt voor versterking van de boodschap en het vasthouden van de aandacht.

Tip 5. Afmeldoptie

Ik merk bij veel bedrijven dat het moeilijk is om je af te melden voor een nieuwsbrief. Vaak moet je nog een heel proces doorlopen eer je je kunt uitschrijven. Dit zou naar mijn mening eenvoudiger gaan door een mogelijkheid van uitschrijven in de nieuwsbrief te plaatsen. Het is mogelijk dat restaurantbezoekers na verloop van tijd geen interesse meer hebben in je nieuwsbrief, dan is het ook wel fijn als je je eenvoudig kunt afmelden.

Tip 6. Hou het persoonlijk

Ik heb me geabonneerd op een aantal nieuwsbrieven van restaurants. Wat me opvalt is dat de aanhef van deze nieuwsbrieven vaak “Beste gast” is. Na een paar mails ontvangen te hebben lees ik ze niet meer omdat dat me verveelt. Het is totaal niet persoonlijk geschreven. Onpersoonlijke mails lezen mensen in het algemeen ook minder dan persoonlijke.

Zoek wel welke aanhef de gast het prettigst vindt “Hallo Erik”, “Hoi Erik” of toch “Hallo meneer van Dullemen”. Je ziet het, een persoonlijke aanhef komt toch een stuk vriendelijker over en nodigt ook uit om de nieuwsbrief te lezen omdat het dan voelt alsof het voor speciaal jou is geschreven.

Tip 7. Actief schrijven

Ik ben druk bezig met het verbeteren van mijn taalgebruik omdat er in mijn artikelen regelmatig spelfouten zitten. Actief leren schrijven is voor mij ook een punt van verbetering. Het kostte me dan ook bloed, zweet en tranen om dit artikel actief te schrijven.

Als je actief gaat schrijven zorg er dan voor dat het onderwerp voor aan de zin staat, gevolgd door de persoonsvorm. Woorden als worden en zijn kun je het beste vermijden want ze maken de tekst passief. Woorden zoals zullen en kunnen kan je eenvoudig weglaten zonder dat er iets in de zin verloren gaat.

Voorbeeld van een actieve en passieve zin:

Actief: Ik schrijf nu een artikel over tips voor het maken van een nieuwsbrief

Passief: Er wordt een artikel geschreven over het maken van een nieuwsbrief.

Tip 8. Gebruik ervaringen van andere restaurant bezoekers

Als je een activiteit hebt, bijvoorbeeld een paasbrunch die je wilt promoten, gebruik dan recensies van andere restaurantbezoekers. Voordat mensen iets gaan doen, krijgen ze graag de bevestiging dat ze een goede keuze maken. Ze zoeken naar informatie die hen geruststelt. Recensies zorgen hiervoor.

Tip 9.Verwijzingen naar sociale media maken

Je wilt zoveel mogelijk mensen bereiken met je nieuwsbrief. Let er op dat je sociale media icoontjes in je nieuwsbrieven hebt zodat mensen je nieuwsbrief online kunnen delen met hun vrienden. Of dat er de mogelijkheid is om je restaurant te volgen op Facebook of Twitter.

Bedankt voor het lezen van mijn artikel. Hoe stel jij je nieuwsbrieven op? Zoals altijd is commentaar welkom! Ik zie je reactie graag hieronder verschijnen.

Groet,

Erik

Foto: Fontshop via Flickr

 

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren