5 Meest Gemaakte Online Fouten door Horecaondernemers

Hoeveel nieuwe gasten haal jij binnen met je website?

Waarschijnlijk niet zoveel of helemaal niemand.5 Meest Gemaakte Online Fouten door Horecaondernemers

Hoe ik dat weet?

Onlangs heb ik een online marktonderzoek uitgevoerd. 20 restaurants uit de regio Eindhoven zijn onder de loep genomen. Die een 3 gangen menu hebben vanaf €30,-  tot circa €42,50-.

De onderzochte restaurants:

  1. Restaurant Anno 54, Riethoven;
  2. Restaurant van Deijck, Riethoven;
  3. Restaurant De Luytervelde, Eindhoven;
  4. Restaurant De Karpendonkse Hoeve, Eindhoven;
  5. Restaurant Boon, Eindhoven;
  6. 1910, Bar & Restaurant, Eindhoven;
  7. Restaurant De Gouverneur, Aalst/Waalre;
  8. Restaurant The Fisherman, Veldhoven;
  9. Restaurant Vida Pura, Valkenswaard;
  10. Restaurant Broertjes, Dommelen;
  11. Restaurant Collse Hoeve, Nuenen;
  12. Restaurant “de Zonnewende”, Nuenen;
  13. Restaurant Mood, Eindhoven;
  14. Restaurant Prikkelz, Eersel;
  15. Restaurant Promessa, Eersel;
  16. Restaurant Artist, Heeze;
  17. Restaurant Hofstee, Bladel;
  18. Restaurant Avant Garde van Groeninge;
  19. Restaurant Quatre Bras, Best;
  20. Restaurant Vertigo Geldrop.

Het onderzoek bestond uit 4 delen:

  • Deel 1: Gasten naar de zaak trekken; Dit onderdeel gaat over de website van de restaurants;
  • Deel 2: Zorgen dat gasten terugkomen en fans van je zaak worden;Hoe interactief is de website van het restaurant?;
  • Deel 3: Community Building (Groep mensen met hetzelfde gedachtengoed die de interactie met elkaar aangaan). Heeft het restaurant hiervoor een strategie of doet het maar wat.
  • Deel 4: (online)Marketing

Geen ontkomen meer aan! Welke instrumenten worden er ingezet om het restaurant te promoten?

Het artikel van vandaag gaat over deel 1 Gasten naar je restaurant trekken: Hoe is het gesteld met de online aanwezigheid van de restaurants in de regio Eindhoven. De 5 meest gemaakte fouten heb ik voor je op een rij gezet. 

Vandaag bespreek ik 2 van de 5 meest gemaakte online fouten door horecaondernemers. Volgende week woensdag komt deel 2 van het artikel uit.

Online fout 1: online reserveren

Een van de belangrijkste onderdelen van een website is het reserveringsproces. De websitebezoeker moet op de website een goed beeld krijgen van een restaurant.

Daarna moet hij/zij eenvoudig een reservering kunnen plaatsen. Tijdens mijn onderzoek werd duidelijk dat eerder genoemde 20 restaurants verschillende methoden gebruiken voor website bezoekers om te reserveren;

  • Bellen
  • Bellen en mailen, er zijn zelfs restaurants waar je het liefst 24 uur van te voren moet reserveren.
  • Webformulier invullen, de gast moet daarna nog wachten op bevestiging van reserveren.
  • Plugin van Couvert/Iens, waarbij de gast eenvoudig, snel online een tafel kan reserveren.

Het viel me op dat bij alle restaurants de websitebezoekers een moeizaam proces moeten doorlopen om een reservering te plaatsen. Als dit proces niet goed verloopt dan kun je als restaurant veel (potentiele)bezoekers verliezen.

Hieronder zie je een voorbeeld van een restaurant waarbij je eerst naar de menuknop reserveren moet gaan om vervolgens nog een keer op een link te moeten klikken om het formulier in te vullen. Ze vragen hier ook om reserveringsverzoeken op de dag zelf telefonisch te doen!

Online reserveren

Restaurant wil dat de gast graag belt i.p.v online reserveert

Internetgebruikers zijn op internet gewend om snel zaken te doen. Daarom moet je ervoor zorgen dat ze zonder al te veel klikken bij het reserveringsproces kunnen komen. Werk het liefst met een plugin van Iens of Couvert. Op deze manier vermijd je vervelende situaties. Wanneer iemand s’ochtends bedenkt in de avond te willen uit eten, dan wil hij niet wachten tot er iemand van het restaurant aanwezig is die de reservering kan aannemen. Maar hij wil juist direct actie kunnen ondernemen.

In de grafiek hieronder kun je zien hoe de restaurants het reserveringsproces hebben aangepakt. Er zijn drie restaurants met 25 punten. Deze restaurants hebben een plugin van Couvert of Iens waardoor de websitebezoeker zelf snel een eenvoudig een reservering kan maken.

Online reserveren

Online reserveren van de restaurants uit de regio Eindhoven

Online fout 2: online vindbaarheid

Stel je wilt gaan uit eten maar je weet niet waar. Je pakt je laptop, tablet of smartphone en je gaat zoeken naar een restaurant bij jou in de omgeving. Je typt in Google: “restaurant in Eindhoven”. Je krijgt dan onderstaande afbeelding te zien. De eerste drie zijn normale zoekresultaten, die daaronder zijn lokaal.

Lokale marketing

 

Websitebezoekers houden er niet van om te scrollen of op “klik voor meer zoekresultaten” te drukken. Dus het is belangrijk dat je tussen deze lokale zoekresultaten staat. En ja, in Eindhoven is het moeilijker om hoog in de zoekresultaten te komen, simpelweg omdat er meer concurrentie is. In een klein dorp als bijvoorbeeld Riethoven is dit makkelijker omdat er minder concurrentie is.

Vindbaarheid van de site met zoekwoorden

Gemiddelde gewogen resultaat vindbaarheid van de zoekwoorden.

Je ziet in de grafiek dat de restaurants in de dorpen makkelijk te vinden zijn in de zoekmachines. Dat komt zoals ik al eerder vermeldde, doordat deze zaken minder concurrentie ondervinden dan een restaurant in het centrum van Eindhoven. Tegelijkertijd is hun bereik dan ook beperkt.

Tot zover deel 1 van het artikel: 5 Meest Gemaakte Online Fouten door Horecaondernemers. Volgende week woensdag deel 2 van het artikel.

Hoe zit het met jouw restaurant?

Komen er zaken uit mijn onderzoek naar voren die je herkent? Zo ja, welke stappen ga je ondernemen om het te verbeteren? Of laat je alles bij het oude of ga je de uitdaging aan om van je website een écht verkoopkanaal te maken?

Laat een reactie hieronder achter!

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren

  • Alexandra Noij

    Goed artikel Erik! Hoe reageren de betrokken restaurants?

    • Erikvd44

      Bedankt Alexandra! Heb nog geen reactie van de betrokken restaurants. Ga het artikel vanmiddag verspreiden via de mail.

      • Alexandra Noij

        Succes! Ben heel benieuwd…

  • claudia

    Wow interessant fouten dat sommige restaurants doen! vooraal die online reserveren want in best veel gevallen de gasten komen gewoon niet! Visit our Winkel