5 Boeken die ik afgelopen jaar meer dan 1 keer gelezen heb

Afgelopen jaar had ik me voorgenomen om minimaal 1 boek per maand te lezen. Dit is me dan ook gelukt!

Sommige boeken heb ik  meerdere keren gelezen om het optimale resultaat uit de boeken te halen.

Hier is een lijst met de 5 beste boeken die ik gelezen heb.

#1: Business plan op 1 a4

Word succesvoller door OGSM

Businessplan op 1 a4Tijdens mijn studietijd heb ik vele ondernemingsplannen mogen schrijven. Naar mijn mening waren deze plannen veel te uitgebreid en tijdrovend om te maken. Ik wilde voor mijn bedrijf een plan maken die kort bondig en overzichtelijk is zodat ik het snel kan herlezen. Tijdens mijn zoektocht kwam ik uit op dit boek. Het boek heb ik in een paar uur uitgelezen en daarna ben ik aan de slag gegaan met het opstellen van een plan.

Het plan wordt samengesteld doormiddel van het OGSM-principe. Dit staat voor Objective, Goals, Strategies, Measurements. Je start met het bepalen van een visie en eindigt met acties die je moet ondernemen om je doelstellingen te realiseren.

Je kunt met behulp van dit boek een één of meerjarenplan opstellen. Ik heb er voor gekozen om een plan op te stellen voor 2015.

#2: Blogging the smart way

How to create and market a killer blog with social media

Blogging the smart way Dit boek is geschreven door een internationale social media spreker, blogger en strategist. Ik heb dit boek gelezen omdat ik wilde weten hoe je een business blog moet opzetten en hoe je social media inzet om je blog te promoten. Dit kun je het beste van iemand leren die het kunstje al eens geflikt heeft.

De belangrijkste les voor mij  is dat ik vaker content moet creëren op vaste dagen in de week.

Je boekt het snelst vooruitgang als je elke dag een artikel plaatst maar omdat ik nog een andere baan heb is dit nog niet haalbaar. Nu is het alweer 1,5 maand geleden dat ik een artikel heb opgeleverd en dat is natuurlijk veel te lang.

Ik ga starten met 2x per maand een artikel te publiceren en dat dan opbouwen naar 1x per week.

#3: Jab Jab Jab Right Hook

How to tell your story in a noisy world

Jab Jab Right Hook Ik zet social media invoor ondernemers. Dit boek is geschreven door social media expert Gary Vaynerchuk. In zijn boek schrijft hij uitgebreid over Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, in zijn ogen de belangrijkste sociale media kanalen op dit moment. Bij andere social media staat hij maar kort stil

Aan de andere kant zou het dan  ook wel een heel dik boek geworden zijn.

Hij vertelt bij elk medium hoe je dat het beste kunt inzetten en aan de hand van beeldmateriaal van bedrijven laat hij zien wat er “fout” is aan een boodschap en hoe het beter kan.

#4: Verleiden op internet

Hoe maak je een website onweerstaanbaar

Verleiden op internet Ik heb me afgevraagd wat is nu precies de ideale website is voor een restaurant. De meeste websites van restaurants in de omgeving in Eindhoven heb ik bekeken om te zien welke informatie aan de gast aangeboden wordt.

Vaak wordt er informatie aangeboden over het bedrijf, bijvoorbeeld de ontstaangeschiedenis. Het is gericht op het  zenden vanuit het bedrijf naar de gast en  niet direct  gericht op informatie waar de gast naar op zoek is, bijvoorbeeld welke gerechten er op de menukaart staan.

Dit is een van de belangrijkste lessen die ik uit het boek heb geleerd.

Daarnaast heb ik een hoop inspiratie opgedaan hoe ik een website aantrekkelijker kan maken door beeld en, teksten te  veranderen en zo een hogere rendement uit een website te halen.

#5: Verleid de klant

Onweerstaanbaar zakendoen

Verleid de klant Dit boek gaat niet over online marketing maar over hoe je je gasten offline kunt verleiden. Ik heb het boek gebruikt als inspiratiebron voor mijn artikel: Hoe creëer je de perfecte belevenis van de gast.

Het is belangrijk om te weten hoe je als horeca-ondernemer met je producten en diensten een belevenis voor je gasten kunt creëren.

Het boek gaat over hoe je de zintuigen, zien, ruiken, proeven, voelen en horen van de gast kunt prikkelen om hun een rijkere belevenis mee te geven zodat ze vaker terugkomen.

En dat is waar het uiteindelijk om draait in de horeca.

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren