3 redenen om geurmarketing te gebruiken in de horeca

3 redenen om geurmarketing te gebruiken in de horeca

Dit is een gastblog van Esmée Stam van Scentair Geurmarketing

Geurmarketing wordt steeds meer populair, en dat is niet voor niets. Geur is namelijk supereffectief om de emoties van uw gasten te verbeteren.

Ik heb voor jou 3 veel gebruikte toepassingen op een rijtje gezet:

  1. Geur beïnvloedt het gedrag van uw gasten
  2. Geurmarketing neutraliseert vieze geuren 
  3. Geur geeft een gevoel van herkenning met een eigen geurmerk.

#1.Beïnvloed het gedrag van uw gasten

Geur heeft een sterke invloed op het gedrag van uw gasten. Met de juiste geur zorg je ervoor dat gasten zich op hun gemak voelen. Daardoor voelen ze zich beter en blijven ze langer. Er zijn allerlei geuren die ervoor zorgen dat gasten meer besteden in jouw horecagelegenheid. Wil je ze graag nog een lekkere kop koffie laten bestellen? Met een warme geur op basis van koffie of houtachtige noten wordt de kans op het bestellen van koffie vergroot. Daarnaast zorgt de geur van versgebakken brood dat gasten eerder brood vooraf bestellen.

De sfeer in het restaurant of café wordt bepaald door de setting, maar ook geur heeft hier een sterke invloed op. Geur stuurt de gastbeleving en daarmee het gedrag van de gasten. Dit gebeurt op onbewust niveau.

#2.Ontgeuring van onwenselijke geuren

Iedere horecaondernemer kent de geur van verschraald bier of natte kleding, die tot flinke stankoverlast kan leiden. Zet u een heerlijke steak met een fijne knoflooksaus op tafel en geniet ook de volgende tafel daarvan mee? Of wellicht heeft u last van de geur van de vetput? Met geurmarketing kunt u nare geuren neutraliseren en vervangen door een heerlijke geur. Ontgeuring voorkomt dat anderen last hebben van bepaalde, zodat iedereen van de maaltijd kan blijven genieten.

#3.Een eigen geurmerk

Een eigen unieke geurmerk zorgt voor een heel specifieke vorm van herkenning. Zo laat u een gast keer op keer de positieve herinneringen herbeleven. Bij ieder bezoek herkent de gast uw geur. Zo kunt u direct inspelen op het gedrag en de emoties van gasten, waarmee u effectief voor een betere beleving zorgt.

Uw gasten keren graag terug naar uw horecagelegenheid, want “het ruikt daar altijd zo lekker!”. Het is zelfs bekend dat mensen zo kunnen genieten van een specifieke geur dat ze die zelf ook willen hebben. Met geurmarketing zet u uw restaurant of café om naar een sfeervolle locatie waar uw gasten graag weer terugkomen. Een smakelijke maaltijd, een prettige sfeer dankzij geur en een heerlijke omgeving; het perfecte recept om uw horecagelegenheid beter op de kaart te zetten.

Bedankt voor het lezen van dit artikel! Heb je nog vragen en of opmerkingen over dit artikel? dan kun je die in het commentaargedeelte hieronder plaatsen.

Photo by Nathan Dumlao on Unsplash

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren