3 marketingtips om meer gasten binnen te halen

 

Vorige week donderdag stond er in het Eindhovens Dagblad een artikel over de “crisis”in de horeca. De titel was:

“Restaurants hebben weinig last van de crisis”
hospitalityindustry

Een aantal horecaondernemers uit de regio Eindhoven kwam aan het woord. Deze vertelden wat ze doen om ervoor te zorgen dat de gasten toch naar hun zaak blijven komen. Ik vind deze ideeën interessant om met jullie te delen en mijn licht hierover te laten schijnen. Kort samengevat kwamen de ideeën van de geïnterviewde ondernemers hierop neer:

  • Sluiten van de zaak op de rustige maandag
  • Verkleining van de menukaart van 12 naar 10 gerechten om de arbeidsuren en inkoop zo laag mogelijk te houden
  • Maandelijks adverteren in een lokaal blad met een oplage van 700.000 stuks
  • Prijzen tactisch verlagen om een optimale bezetting te krijgen.

 
De beste heb ik tot het laatste bewaard:

  • De gasten e-mailen met leuke acties zoals bijvoorbeeld een ladies night.

De ondernemers bewijzen dat je met creativiteit je zaak vol kunt krijgen en goede resultaten kunt halen, zelfs in tijden van crisis.

3 marketingtips om meer gasten binnen te halen

 

E-mailmarketing, zoals ingezet door de ondernemers in het genoemde artikel, is een goedkoop een zeer waardevol  marketing instrument. Via e-mailmarketing kun je een relatie opbouwen en onderhouden met je vasten gasten. Zo kun je ze als eerste op de hoogte brengen van speciale acties en krijgen ze ook het gevoel een streepje voor te hebben.

Realiseer je daarnaast ook dat je gasten zich veelal bevinden op social media. Daarom moet je dus een online aanwezigheid hebben, bijvoorbeeld op Facebook. En wat te denken van last minute je acties te Twitteren aan je vaste gasten. Bovendien delen de mensen die in je zaak komen alles op social media en daarmee worden ze ambassadeurs van jou zaak.

Last but not least heb je een digitaal uithangbord nodig in de vorm van een website die dezelfde uitstraling heeft als je zaak. Naast actuele acties zou je je gasten hun verhaal kunnen laten vertellen.

Veel succes en mocht je een van deze tips al in praktijk brengen , mail me dan even je ervaringen!

Groet,

Erik

 

Gerelateerde artikelen                                                            

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren