3 Geheimen van sterrenchef Jonnie Boer onthuld!

3 Geheimen van sterrenchef Jonnie Boer onthuld!

3 Geheimen van sterrenchef Jonnie Boer onthuld.

 

In de horeca hoor ik vaak het woord “crisis” vallen. Afgelopen week kwam ik op de site van de Librije terecht.

Het restaurant van sterrenchef Jonnie Boer.

Na zijn site grondig bestudeerd te hebben vielen me drie “marketingtechnieken” op die elke horecaondernemer zou moeten inzetten.

Record aantal horecabedrijven failliet.

Afgelopen dinsdagmorgen las ik in het Eindhovens Dagblad dat er weer een record aantal faillissementen waren in Brabant. Met name het aantal faillissementen in de horeca lag behoorlijk hoog. Hoe komt het toch dat er zoveel zaken failliet gaan?

Wat doen de horecaondernemers fout? en wat doen bijvoorbeeld de top-chefs om de zaak draaiende te houden?

Op zoek naar inspiratie voor een nieuwe blog kwam ik op de site van Misset Horeca uit. Daar zag ik een artikel over Jonnie & Thérèse Boer.

Er is feest dit jaar in Zwolle want de Librije staat 20 jaar onder leiding van Jonnie en Thérèse en Librije’s zusje 5.

Eenmaal op de Librije website aangekomen viel mij een aantal zaken op die elke horecaondernemer makkelijk kan toepassen.

Je hoeft er geen sterrenzaak voor te hebben. Iedereen kan het eenvoudig toepassen!

Het verhaal

Jonnie en Thérèse hebben een restaurant met als doelgroep mensen uit het hogere segment (zeg het me als ik er naast zit) en de culinaire liefhebber.

Naast het restaurant hebben ze een atelier waar de gasten kookworkshops kunnen volgen. Ze kunnen kennis maken met de werkwijze en de filosofie van de Librije.

Na de workshop krijgen de gasten de recepten mee zodat je thuis kunt oefenen 😉

Ook kun je er wijnworkshops volgen waar je van een sommelier alle ins en out over wijn krijgt aangeleerd.

De Librije heeft samen met een aantal leveranciers een fysieke winkel geopend waar je eten en drinken van kwaliteit kunt kopen.

Onderdeel van de winkel is een webshop, waar je terecht kunt voor bijv een kookboek  -een passief inkomen voor Jonnie- of een usb-stick met daarop loungemuziek die ook in het restaurant te beluisteren is.

Via de website kun je ook lid worden van de nieuwsbrief om zo op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen rondom de librije.

Ook op de social media is de Librije actief zo zijn er diverse Facebook fanpagina’s waarvan je lid kunt worden.

En heeft Jonnie een eigen Twitter kanaal.

Terug naar de horecaondernemer.

Wat kan die horecaondernemer nu leren van Jonnie en Thérèse?

1. De gasten zijn geen gasten maar fans van de Librije.

  • Workshops koken volgens de filosofie en werkwijze de Librije;
  • De Librije is actief op diverse social media kanalen;
  • Je kunt in de webshop Librije producten kopen variërend van een boek tot eten en drinken, er is zelfs Librije ’s verzorgingscrème;
  • Getuige de fysieke winkel.

2. Er wordt kennis gedeeld met de gasten/fans

  • Bij de workshop koken krijg je kookles volgens de werkwijze van de Librije;
  • De gasten krijgen naderhand de receptuur mee naar huis;
  • Diverse recepten zijn te downloaden via de website;
  • Recepten zijn gebundeld in een boek.

3. De Librije is een merk.

  •  Jonnie en Thérèse zijn gespecialiseerd in wat ze doen. Concept is ook niet te kopiëren voor mogelijke concurrenten;
  • Duidelijkheid, wanneer je over de librije of Jonnie/ Thérèse praat, dan weet je wat ze doen en wie ze zijn;
  • Consistent, het merk De Librije wordt continue op dezelfde manier naar de buitenwereld gecommuniceerd.

Hier boven heb ik een aantal voorbeelden genoemd die je in je zaak kunt toepassen. Je kunt ze natuurlijk niet allemaal toepassen maar dat is ook niet nodig.

Start bijvoorbeeld eerst met een plan schrijven voor de nieuwsbrief, meer daarover meer in mijn volgende blog die volgende week maandag verschijnt!

Welke marketing uitingen van de Librije zou jij gebruiken?

Met dit artikel hoop ik horecaondernemers handvatten, nieuwe ideeën te geven om naast de bestaande zaak nieuwe/andere inkomsten te genereren.

Maak je al gebruik van dit soort marketinguitingen?

Laat hieronder een reactie achter!

Ik ben zeer benieuwd

Groetjes,

Erik

 

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren